Apr 20, 2011

~saving itu penting untuk jadi kaya~

selamat hari rabu semua..

hari ni saya sedikit semangat nak berkerja..puncanya? entahlah..ngee  >_<

erm..semalam saya gi Maybank dengan ofismate saya, Nurul. Kitorang gi masukkan duit saving dalam ASB. Akhirnya, bergerak jugak nombor kat buku ASB tu kan..sebelum ni sakit mata tengok RM20 je dalam akaun tu..padan muka saya..sapa suruh tak simpan banyak.. ngee..

masa kat bank tu, kena tegur dengan sales person, dia offer ASB Loan.. yang saya faham dengan benda alah ni, kita simpan duit dengan berkomitmen untuk dapat jumlah yang kita nak..contohnya, dalam 10 tahun lagi, kita nak duit kita ada 50k, so bula-bulan kena bayar 523 ringgit.. camtula.. yang best dengan benda ni, dia ada dividen.. kadang2 byk juga dividen dia.. bila dengar banyak dividend..mulalah hati terpikat.. mata duitan lah katakan.. haha..

sekarang tengah berfikir-fikir, nak buat ke tak nak.. saya nak gunakan saving ni untuk beli sebuah rumah besar satu hari nanti..takmo rumah kecik2..(demand giler..haha) atau pun guna untuk travel around Europe..tapi takut tak boleh seimbangkan dengan saving kawin je..adoi! banyaknye duit nak kena guna.

sekarang barulah realise duit tu sangat penting.. Dulu masa belajar, tau boros je..tak pandai nak saving kan..padan muka sendiri..kuikui..sejak dah kerja ni.. tiba-tiba rasa macam dah sangat dewasa, kena pikir saving untuk kawin, hari tua, deposit rumah, duit anak-anak, dan bla bla.. waa! sangat banyak!

korang dah banyak duit simpanan? mesti dah kan..pada yang belum tu, mohlah kita sedar bersama-sama yang saving ni 50x ganda penting untuk future kita.. nanti dah tiba waktu emergency, baru sibuk nak korek duit dalam bank, pinjam sana-sini.. tak best la nak tebal-tebalkan muka pinjam duit kat orang kan?..and yang tak patut, umur dah lebih 30 tahun pun minta pinjam kat mak ayah tiap-tiap bulan..sepatutnya, kita yang bagi duit kat mereka..bukan sebaliknya.. >_<

source: google

tadi google, jumpa tips untuk jadi kaya ni, jom kaya sama-sama!

tips untuk jadi orang paling kaya di dunia:
1) SAVE duit..
dalam bank okey.. bukan dalam poket ye.. bukan juga di kedai makan atau butik-butik kegemaran saya.. waaa! kena berkorban..

2) say NO to Credit Card..
oh saya sangat menginginkan benda alah ni satu ketika dahulu..tapi ada makhluk Allah pernah cakap pada saya, orang yang paling kaya kat dunia ni, ialah orang yang tak ada kad kredit..so, siapa nak jadi kaya?  >_<

3) Belanja ikut kemampuan..
Gaji 50 sen, ada hati nak pakai BMW kan..so, kita belanja based on apa yang kita mampu dan earn.. >_<

source: google
 
semua orang ada pandangan dan cara masing-masing untuk saving dan berbelanja kan?yang penting kita enjoy hidup kita dengan cara yang lebih bijak..<------ nasihat untuk diri sendiri ni..sebab saya sangat boros dan tidak tahu menyimpan..ngee..

till then..have a nice Wednesday you all..

p/s: ofismates saya kata, nak banyak duit, buat sales banyak-banyak.. >_<

4 comments:

Unknown said...

akak..nak tnya dat day pasal bank rakyat tu p buat x?huhu..sbnrnya xla bape paham tp invest jgk la rm500..akak kna buka buku akaun x?

tqahmisdar said...

syamil: tak buat pun.. tak jadi..nak invest kat benda lain.. hee.. syamil bukak eh?

kwn akak ade join, nnti akak cek dgn dia.. =)

Unknown said...

bukak..org mmg ramai..rasanya kna bukak akaun tp sbb rmai org dia kata bukak akaun later..so byr tuk saham jelah..=)

tqahmisdar said...

ouh.. wah! bgus lah.. boleh jd org kaya nanti..hehe